Kentang yang Universal

Salah satu makanan yang paling anak saya suka - kentang. Saya kira kebanyakan kanak-kanak pun suka kentang, orang dewasa pun sama.

Kentang goreng.
Kentang lenyek.
Kentang dalam sup ayam.
Kurma ayam letak kentang.
Kentang bakar berkeju.
Sup kentang dan telur.

Antara menu-menu kentang.

Kentang salah satu makanan yang kita boleh pelbagaikan cara masakannya. Nak goreng, nak rebus, nak bakar, nak masukkan dalam hidangan lain pun boleh. Boleh dikatakan hidangan kentang adalah universal. Dan kentang juga antara bahan wajib yang ada di dapur saya. Anak saya berselera sikit kalau bubur ada kentang. Kadang-kadang boleh dibuat lauk waktu kecemasan.

Kentang ada pelbagai jenis, dan saya pernah terbaca dalam satu majalah masakan, setiap jenis kentang tu ada kekuatannya sendiri untuk hidangan yang tertentu berdasarkan rasa dan kandungan kanjinya. Insya Allah lain kali saya kongsikan tentang kentang dan masakan yang sesuai mengikut jenisnya.

Khasiat kentang, antaranya tinggi kandungan serat, baik untuk kesihatan kulit (kandungan vitamin C) dan baik untuk otak. Jadi, amat baik untuk perkembangan dan tumbesaran anak. Cuma kena kawal pengambilannya nanti anak obesiti pula.

Petua buku: Kentang adalah sumber terbaik dalam pembentukan zat besi dalam darah. Zat besi penting dalam penghasilan sel darah merah.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...