Kenapa Tajuk Pemakanan yang Dipilih?


Itulah antara soalan yang ditanya cikgu blog saya sewaktu saya senaraikan lima cadangan tajuk blog; yang mana empat daripadanya berkisar tentang pemakanan.

Saya bukanlah seorang yang berlatarbelakangkan bidang pemakanan, tapi saya minat bab ini. Cita-cita saya dulu salah satunya nak jadi ahli dietetik tapi arwah ayah saya tak setuju saya ambil bidang tu di universiti. Jadinya tinggal minat sahajalah. Selain minat, saya juga rasa penting untuk kita ambil tahu apa yang kita makan dan apa yang kita perlu atau tak perlu makan. Kadang-kadang kita rasa kita makan sedikit saja, tapi yang kecil boleh beri impak yang besar dalam badan kita.

You are what you eat.

Saya mula belajar mengira kalori sewaktu nak mengawal berat badan dulu sebelum kahwin. Dan kemudian, pengetahuan tentang kalori dan amalan diet yang betul semakin berkembang bila saya terpaksa masuk kelas diabetes disebabkan saya mengalami Gestational Diabetes Mellitus (GDM), iaitu diabetes semasa mengandung. Kelas tersebut menekankan cara pemakanan yang betul bagi ibu-ibu GDM dan kami dibekalkan satu booklet panduan pemakanan untuk merancang diet yang betul sepanjang tempoh mengandung. Banyak yang saya belajar dan saya mengaku ada sebahagian amalan tu masih lagi saya ikut, sebab dah biasa.

Kini, bila dah ada anak, yang sudah mula pandai meneroka makanan, saya lebih-lebih lagi mencari maklumat berkaitan makanan dan saya rasa seronok tengok menu dan resipi menarik ibu-ibu lain yang mereka dikongsikan.

Saya memang berniat untuk memasak sekerap yang boleh di rumah supaya anak dan suami saya makan makanan homemade. Tapi kadang-kadang terdapat juga kekangan masa dan situasi yang menyebabkan kami terpaksa beli makanan luar, tetapi perlulah pandai memilih menu untuk anak juga. Pilih dengan berhemah, begitu.

Disebabkan inilah, blog ini akan berkongsi tentang panduan praktikal pemakanan anak. Tentang bagaimana ibu-ibu tetap dapat memberi makanan yang terbaik untuk anak walaupun sekadar menu ringkas dan mudah; tetapi dalam masa yang sama praktikal buat ibu-ibu yang berkerjaya dan sibuk. Jika kita terpaksa membeli makanan di luar sekalipun, pilih jenis makanan yang bersesuaian dengan anak. Yang penting praktikal dan terkawal.

Anak saya pernah alami kekurangan berat, jadi saya dan suami cuba macam-macam cara untuk menaikkan selera dan minatnya untuk makan. Alhamdulillah ada yang menjadi, ada juga yang tidak. Kami sama-sama masih lagi belajar untuk pancing minatnya untuk makan dan dalam masa yang sama mendapat semua nutrien yang diperlukan untuk tumbesarannya. Mujur suami saya kreatif dan bijak membaca selera anak kami. Setakat ini, alhamdulillah.

Saya mengharapkan apa yang saya akan kongsikan berdasarkan pengalaman saya tentang pemakanan kepada anak ini dapat memberi input yang positif kepada ibu-ibu lain. Saya juga banyak belajar daripada ibu-ibu yang lebih berpengalaman di luar sana. Walaupun dengan ilmu yang sedikit, sama-samalah kita kongsikan.

Semoga bermanfaat. Insya Allah.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...