Edisi Buah - Prun, Mangga dan Epal

Bila tak sihat, selera makan pun kurang. Walaupun makanan sedap, kadang-kadang hanya mampu jamah sedikit saja. Tapi anak bujang saya ni, selera makan dia boleh tahan juga walaupun tak betul-betul sihat lagi. 

Dia masih lagi batuk, cuma tak seteruk sebelum ini. 

Semalam, suami saya masakkan bubur ayam. Berselera dia makan, hampir semangkuk habis. Sebelum tu kami bagi dia cuba makan prun, mangga dan epal. Prun saja yang dia terima. Mangga - agaknya tak tahan masam. Epal - mungkin tak nak mengunyah. Atau pun sebab prun tu abahnya yang suapkan...mangga dan epal umminya yang suap. Kadang-kadang apa yang abahnya makan atau suapkan semua sedap belaka. Hai la anak.

Mangga
Kredit: trymasak.com

Prun
Kredit: sunsweet.com.my

Epal merah
Kredit: Wikipedia

Buah-buahan dah tentu sangat baik untuk kesihatan anak, begitu juga untuk orang dewasa. Cuma kadang-kadang kita terlepas pandang fungsi buah. Selain sebagai penyumbang vitamin C, buah-buahan juga merupakan sumber fiber yang penting untuk mengelakkan sembelit.

Prun, selain dimakan kering begitu, boleh juga dimasukkan dalam mufin, kek atau salad

Kek prune
Kredit: bbc.co.uk

Mangga masak, sedap dimakan begitu saja atau boleh juga dibuat jus, lassi atau puding.

Puding mangga
Kredit: food-4tots.com

Epal, boleh dibuat pai, atau boleh juga dimakan dengan sedikit taburan serbuk kayu manis

Pai epal
Kredit: photo-dictionary.com

Semalam, suami saya belikan beberapa lagi jenis buah yang ada sebahagiannya saya pun tak pernah rasa lagi. Esok saya kongsikan buah apa yang istimewa sangat tu ya :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...