Buku Mama, Saya Lapar... oleh Wardina Safiyyah

Dalam merancang dan menambah ilmu tentang pemakanan anak ni, sumber saya bukan sahaja daripada internet, tapi juga daripada buku. Salah satu buku yang menjadi rujukan saya tentang pemakanan anak adalah buku yang ditulis oleh Wardina Safiyyah - Mama, Saya Lapar...

Selain banyak tips dalam menangani masalah pemakanan anak, terdapat juga bab tentang penyusuan ibu dan resipi menarik yang dikongsikan.

Saya dah lama tahu tentang buku ni, dan memang nak beli. Tapi tak juga ke kedai buku. Hinggalah satu hari, saya borak-borak dengan Zenty, kawan baik saya, bagus buku ni katanya. Akhirnya, saya belilah secara online, melalui MPH Online. Kadang-kadang belian secara online ni lebih murah. Dan buku ni sampai ke rumah pun cepat.

Wardina Safiyyah - Mama, Saya Lapar...
Dalam buku ni, selain pengalaman Wardina menguruskan pemakanan anak-anak beliau, ada juga tips, panduan dan nasihat daripada pakar pemakanan dan pakar penyusuan. Saya rasa buku ni agak lengkap bagi ibu-ibu muda (macam saya) untuk merancang pemakanan anak dari mula makan makanan pejal hingga masuk sekolah. 

Pada saya, buku ini mungkin lebih dekat dengan saya, berbanding buku pemakanan anak-anak lain yang ditulis oleh pakar pemakanan Barat. Pendekatan yang digunakan berbeza daripada apa yang kita ada di sini, dan kadangkala resipi yang diketengahkan tidak menepati citarasa orang kita atau Asia, melainkan kita mengubah sedikit resipi tersebut mengikut citarasa kita. Berbanding resipi dan tips dalam buku ni, yang mana kebanyakan situasi dan resipi yang dikongsikan sesuai dan praktikal untuk kita di sini.

Selain maklumat yang banyak, susun atur buku juga sangat menarik dan berwarna-warni. Kita tak bosan nak membaca dari mula hingga habis :)

posted from Bloggeroid
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...