Resipi Bubur Nasi Wan

Bubur nasi memang sinonim dengan anak-anak, kan? Dan bubur nasi juga antara salah satu makanan terawal yang diperkenalkan sejak bayi sudah mula mengambil makanan pejal.

Saya terpaksa mengaku di peringkat awal anak saya belajar makan makanan pejal, saya memang tak pandai masak bubur nasi. Maksud saya, bubur nasi untuk bayi. Sentiasa tak menjadi. Asyik salah teknik, seterusnya satu periuk bubur masuk tong sampah.

Hinggalah satu hari, mak mertua saya masakkan bubur nasi untuk cucunya ni. Laju sungguh anak saya makan, dan memang sedap pun bubur nasi tu. Sebenarnya satu keluarga pun tumpang makan sama sampai licin!

Bubur Nasi Wan

Resipinya mudah saja, dan sejak saya masak bubur sebagaimana mak mertua saya (anak saya panggil nenek dia Wan) masak, insya Allah habis semangkuk juga anak saya makan. Tapi mula-mula tu tak menjadi juga, rupanya jenis beras yang diguna tak sama menyebabkan hasil dan rasa bubur juga berbeza.

Resipi Bubur Nasi Wan

Bahan-bahan:

Beras wangi (basuh dan ditoskan)
Air
Isi ayam (dicincang)
Bawang besar / bawang merah (dimayang)
Bawang putih (dihiris)
Kentang (diparut/ dipotong dadu)
Lobak merah (diparut/ dipotong mancis/ dipotong bulat)
Mentega/ Marjerin

Cara nak masak:

1. Cairkan mentega, masukkan bawang-bawang. Tumis hingga layu dan naik bau.
2. Masukkan ayam cincang, biar masak sebentar.
3. Masukkan beras yang telah ditoskan, gaul rata.
4. Masukkan air.
5. Masukkan kentang dan lobak merah. Kacau.
6. Tutupkan periuk. Kacau sekali-sekala. 
7. Bila bubur hampir pekat, kacau lagi supaya beras hancur. 
8. Perasakan dengan garam (kalau anak dah diperkenalkan dengan garam).

Gambar di atas adalah bubur nasi versi ummi, yang ditambah dengan brokoli. Nak tambah sayur lain pun boleh, tak ada masalah. Nak ganti ayam dengan protein lain pun boleh (ikan atau daging). 

Petua mak mertua: Kentang dan lobak merah tu, parutkan saja. Cepat masak.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...