Resipi Bebola Ayam Homemade

Suka makan bebola? Pernah cuba buat sendiri?

Nak membuat bebola ayam sendiri tak susah sebenarnya, tambah lagi kalau bagi yang ada chopper blender di rumah. Mudah dan terjamin kebersihan serta halalan toyyiban. Saya pun tak pernah buat sebelum ni, tapi terinspirasi daripada buku Wardina, ada resipi bebola ikan. Jadi saya guna resipi yang sama, cuma tukar bahan ikut apa yang ada di dapur saya.

Kalau nak cuba, boleh jenguk cara macam di bawah ni. Sebenarnya, ni percubaan kedua saya, versi tambah baik daripada percubaan pertama.

Bebola Ayam Homemade

Bahan-bahan:

Isi ayam (bahagian dada, senang sikit tak perlu nak debone)
Sayur campur beku (lobak merah + kacang pis + jagung)
Tepung gandum (tepung jagung sepatutnya)
Telur
Garam
Lada sulah
Daun bawang (dihiris)

Cara nak masak:

1. Kisar isi ayam dengan menggunakan chopper blender.
2. Masukkan sayur campur beku dan kisar lagi.
3. Masukkan tepung sikit-sikit. Teruskan kisar.
4. Masukkan telur. Kisar lagi.
5. Kalau nampak berair, boleh tambah tepung lagi, juga sikit-sikit. Kisar.
6. Tambah garam, lada sulah, hirisan daun bawang.
7. Ambil adunan, bentukkan bebola.
8. Rebuskan bebola dalam air mendidih.
9. Bila bebola dah terapung, boleh angkat dan ketepikan.

Bebola ni boleh dibuat sup atau hidangan pasta. Suami dan anak saya semalam meratah bebola ni dengan pasta. Untuk lebih praktikal, buat banyak-banyak, sejukkan dan masukkan dalam bekas, simpan dalam peti sejuk. Nak masak, ambil saja.

Petua Masterchef: Masa kisar ayam, masukkan sikit lemak ayam supaya bebola lebih 'moist'.

Bebola Ayam Homemade
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...